در حال بارگذاری ...

«سی‌‌امین نشست کبوتران مسجد دوردست»- تاسیس اسرائیل برای خدمت به قدرت های استعماری غربی

«سی‌‌امین نشست کبوتران مسجد دوردست» چهارشنبه 30 فروردین ماه با موضوع «یکصدمین سال صدور بیانیه بالفور» در سالن سلمان هراتی حوزه هنری با سخنرانی علیرضا سلطانشاهی، حسین رویوران، احمد سروش نژاد و مشارکت فکری محققان، ادیبان، هنرمندان و فعالان فرهنگی حوزه مقاومت برگزار ‌شد.

اسرائیل برای ایفای یک نقش وظیفه ای برای خدمت به قدرت های استعماری غربی در منطقه جغرافیای استراتژیک خاورمیانه ایجاد شد.
 
به گزارش خبرنگار بیداری اسلامی ، «سی‌‌امین نشست کبوتران مسجد دوردست» چهارشنبه 30 فروردین ماه با موضوع «یکصدمین سال صدور بیانیه بالفور» در سالن سلمان هراتی حوزه هنری برگزار گردید.
   بر اساس این گزارش این  نشست با سخنرانی علیرضا سلطانشاهی، حسین رویوران، احمد سروش نژاد و مشارکت فکری محققان، ادیبان، هنرمندان و فعالان فرهنگی حوزه مقاومت برگزار ‌شد.


 
    در ابتدای این نشست علیرضا سلطانشاهی کارشناس مسایل سیاسی گفت: یهودیت در یک ناهمزیستی با ایجاد فضا سازی که ایجاد کرده اند منجر به یک یهود ستیزی می شوند. این مسئله در سراسر تاریخ وجود داشته است و درحال حاضر اوج گرفته است. در نتیجه منجر به این می شود که یک خبرنگاری مانند تئودور هرتزل کتابی می نویسد به نام دولت یهود و در آنجا می گوید که تنها راه پایان دادن به مسئله یهود تشکیل یک سرزمین و دولتی به نام دولت یهود است.
 
   وی در ادامه افزود: سال 1897 ابتدای تاریخ رسمی صهیونیسم است. تا سال 1917 که تاریخ صدور اعلامیه بالفور است. از سال 1917 تا 1947 دوره دیگری است. 1897 تا سال 1917 ما دوره دیگری تحت عنوان تثبیت، مفهوم و موجودیت بین المللی یهود را داریم. یعنی در این دوره 20 ساله یهودیان تلاش کردند تا این مفهوم را در نظام بین الملل با کمک قدرت جهانی آن زمان بریتانیا تثبیت تحت این عنوان که یهودی ها به یک دولت و سرزمین احتیاج دارند کنند.
 
   سلطانشاهی بیان داشت: از سال 1917 تا 1947 که یک دوره 30 ساله است یک مرحله اجرایی نخستین است. بریتانیا صحنه گردان اصلی این سناریو با نقش قیمومیتی که در جامعه ملل مطرح می شود را بر عهده می گیرد. در این 30سال از لحاظ نظامی، امنیتی و سیاسی فلسطین را به طور کامل در اختیار می گیرد برای زمینه چینی ابقای دولت یهود، در سال 1947 سازمان ملل متحد موجودیت یهود را در قالب قطعنامه 181 که در سال 1947 تصویب شد می پذیرد.

پس از آن رژیم صهیونیستی اعلام موجودیت می کند از این تاریخ تا سال 1967 دوران تثبیت موجودیت اسرائیل است. طبق جنگ هایی که اتفاق می افتد اسرائیل به تمام کشورهای عربی این پیشنهاد را می دهد که ما کشوری هستیم که هیچ کشوری از لحاظ نظامی حریف ما نمی شود و قدرت های بزرگ هم از ما حمایت می کنند. از این سال به بعد دوران مشروعیت بخشی به این تثبت آغاز می شود تا سال 1987 که اولین انتفاضه بعد از انقلاب اسلامی به راه می افتد. این دوران مشروعیت بخشی به این تثبت یک دستاورد دارد و آن این است که توافق کمپ دیوید بعد از جنگ مصر در سال 1973 اتفاق می افتد.
 
   کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: با پیروزی انقلاب اسلامی ایران این مشروعیت با مشکل مواجه می شود. در سال 1987 وقتی نخستین انتفاضه در فلسطین به راه می افتد آنها با چالش جدی مواجه می شوند و از آن زمان تاکنون این تلاش برای مشروعیت بخشیدن به اشغال رژیم صهیونیستی نه تنها به نتیجه نمی رسد بلکه موجودیت رژیم صهیونیستی با یک تزلزلی مواجه می شود و در حال حاضر خیلی راحتر سخن می گویند که رژیم صهیونیستی در سراشیبی سقوط قرار گرفته است.
 
 سلطانشاهی افزود: سر هنری کمپل بنرمن، یک تعریف خیلی صریحی از منطقه خاورمیانه دارد که می گوید: یک منطقه ای در دنیا وجود دارد که مهمترین آبراه های استراتژیک دنیا در آنجا قرار دارد که اگر هر کدام از آنها برای یک دوره کوتاه بسته شود اقتصاد دنیا دچار تلاطم خواهد شد. در این نقطه استراتژیک در دنیا غنی ترین ذخایر زمین وجود دارد که اقتصاد دنیا وابسته به آن است. این منطقه از لحاظ دینی دارای مردم مسلمان است. ما اگر بخواهیم تفوق خودمان را دنیا ادامه بخشیم لازم است حتما جای پایی در این منطقه استراتژیک داشته باشیم. پس دلیل اصلی پیدایش صهیونیسم کاملا متفاوت است با آنچه که آنها تحت این عنوان که یهودیان ستمدیده نیاز به یک سرزمین داشتند می گویند. حال سوالی که مطرح می شود این است که ما باید یهود ستیزی را منکر شویم. در پاسخ ما می گوییم که نه این گونه نیست.
 کارشناس مسائل سیاسی بیان داشت: یهودیان در عین اینکه  از لحاظ اقتصادی و نفوذ سیاسی در جایگاه خاصی در دنیا قرار دارند همچنان تحت شدیدترین احساسات ضد یهودی هستند و در خود آمریکا و اروپا منفور هستند. این حس تنفر در میان اکثریت مسیحیان و مسلمانان نسبت به آنها وجود دارد. یهودیان خواستگاه سرزمینی ندارند. یهودیت به دنبال دو چیز در دنیا هستند و به همین دلیل هم دچار خود خواسته می شود آن هم پول و امنیت است. هر جایی که پول و امنیت باشد. یهود آنجا سرزمینش است. در حال حاضر بیشتر یهودیان خارج از سرزمین های اشغالی زندگی می کنند. که تعدادی حدود 8 میلیون نفر در سراسر دنیا زندگی می کنند. به دلیل آنکه پول و امنیتشان تامین نمی شود. عمده نخبگان سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و علمی یهودیان در خارج از سرزمین های اشغالی زندگی می کنند. در نهایت به این نتیجه می رسیم که آن عده ای از یهودیان که در سرزمین های اشغالی زندگی می کنند یهودیان بدبخت و دست چندمی هستند که در فلسطین اشغالی ساکن شده اند. این تعداد به نوعی دست استعماری است که در منطقه وجود دارد.
 وی ادامه داد: در خصوص اعلامیه بالفور، روچیلد از جمله شخصیت هایی است که در ابتدا هیچ گونه تمایل ظاهری نسبت به صهیونیسم نداشت. حتی در جایی به وایزمن می گوید که این گونه اقدامات برای تشکیل دولت یهودی زود است. شخص دیگر حیم وایزمن است که در تاریخ اعلامیه بالفور نقش رسمی در سازمان جهانی صهیونیسم ندارد. اینکه چرا به روچیلد نامه نوشته می شود علتش آن است که وی سرشناس ترین و پولدارترین یهودی دنیا بوده است. تا یهودیان بتوانند از پشتوانه اقتصادی وی استفاده کنند. در مورد وایزمن در زندگی اش این گونه آمده است که یک دانشمند با تحصیلات بیوشیمی است.
 
   سلطانشاهی گفت: صهیونیسم جز با تشکیل دولت یهودی در فلسطین به هدف اصلی خودش نمی رسید. در صدور اعلامیه بالفور یک شخصیت پنهان به نام سر هربرت ساموئل داریم، ما بعد از فروپاشی امپراطوری عثمانی باید یک فکری برای فلسطین بکنیم. که در آنجا مطرح می کند از همین الان اعلام بکنیم یک دولت مستقل یهودی تشکیل شود که نخست وزیر وقت بریتانیا نمی پذیرد. او اولین فردی بود که زمینه ساز اعلامیه بالفور می شود. وی اولین کمیسر انگلیس می شود که قیمومیت بریتانیا را می پذیرد.
 


در ادامه این نشست حسین رویوران کارشناس روابط بین الملل در خصوص اهمیت پرداختن به اعلامیه بالفور بیان داشت: بریتانیا سرزمین مردم فلسطین را به عده ای مهاجر سپرد. عده ای از سازمان های مردم نهاد در حال حاضر در انگلیس برای عذر خواهی از ملت فلسطین آن هم به دلیل صدور اعلامیه بالفور گردهم آمده اند، که به نظر من طرح بحث یکصدمین سالگرد بالفور با هدفی که آنها دنبال می کنند اهمیت پیدا می کند.
 
   کارشناس روابط بین الملل گفت: مهمترین محور در ارتباط با تاسیس رژیم صهیونیستی این است که این رژیم توسط عامل خارجی بوجود آمده است و اگر انگلیس عذرخواهی کند بخوبی بیانگر همین واقعیت است. یهودی ها از زمان اجلاس بال 1897 تا وعده بالفور 1917 آنها سردرگم بودند و نمی دانستند به کدام سرزمین بروند. ولی با وعده بالفور این مسئله از یک آرزو به یک پروژه مبدل گشت که این به واسطه نقش انگلیس است که بدون انگلیس قابل تحقق نبود.
 
   وی افزود: اسرائیل ساخته و پرداخته بریتانیاست. در حال حاضر صهیونیست ها برای خودشان جعل تاریخ کرده اند که ما ملتی تحت استعمار انگلیس بودیم و با عقب نشینی انگلیسی ها از فلسطین ما بر اساس حق تعیین سرنوشت اعلام موجودیت کردیم. این یک روایت نادرست از واقعیت های تاریخی است. بدون اشغال فلسیطین و تحت قیمومیت قرار گرفتن فلسطین و نقش فرمانداران نظامی انگلیس در فلسطین، صهیونیسم نمی توانست بر فلسطین سیطره یابد. انگلیسی ها از سال 1917 که نه تنها آنچه که خودشان می گویند در جهت تحقق تشکیل دولت یهودی اقدام خواهد کرد.
    وی در پایان گفت: در سال 2006 در جنگ 33 رزوه نقش وظیفه اسرائیل با بحران مواجه شد. در آن جنگ موفق به از بین بردن حزب الله نشد و بسیاری از نظریه پردازان گفتند که اسرائیل دیگر نمی تواند نقش وظیفه ای خود را ایفا کند و کمک های غرب در برتری دادن به اسرائیل دیگر کارساز نیست و اسرائیل دچار بحران شده است.
 
 
 
 
در ادامه این نشست احمد سروش نژاد تحلیلگر مسائل منطقه گفت: اگر بتوانیم درک درستی از وقایع منطقه داشته باشیم می توانیم تحلیل درستی ارائه کنیم. موضوع اصلی پذیرش موجودیت رژیم صهیونیستی در منطقه است. حالا باید بیاییم در مورد نحوه رفتار این رژیم بحث کنیم، به نظر من اگر کسی روی رفتارهای رژیم صهیونیستی کارکرده باشد متوجه می شود که رگه های این رفتارها در سیاست های رژیم صهیونیستی قابل بررسی و تحلیل است. به عبارتی رفتارهایی که این رژیم از خود بروز داده و پس از آن آمده و خودش را تثبیت کرده است.  
 
  
وی ادامه داد: نکته اساسی اینجاست که اسرائیل چگونه به اشغال خودش جنبه قانونی و حقوقی داده است. صهیونیست ها بر ای آنکه بتوانند افکار عموی جهان را از اصل قضیه یعنی اشغال و غصب به مسیرهای فرعی دور و منحرف کنند این سیاست را دنبال کرده اند. به گونه ای که می گویند ماباید فشارهای بزرگ را به فشارهای کوچکتر تقسیم کنیم تا بشود با آن مقابله کرد. وظیفه ما چیست وظیفه ما این است که توجه ها و نگاه را به سمت موضوع اشغال متوجه کنیم، چون مسئله اصلی و موضوع اصلی منطقه اشغال است.
 
 




نظرات کاربران